02/01/2017

Karkkilakko


Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut Fressi Norjan PT - vastaava Henning Holm. Hän on yksi Norjan kokeneimmista personal trainereista ja vastaa tällä hetkellä Fressin koulutuksista Norjassa. Hänet tunnetaan asiantuntija tiedotusvälineissä ja hän on myös pidetty luennoitsija ympäri maata. Tekstin on vapaasti kääntänyt ja muokannut Fressin Suomen personal trainer ja ravintovalmentaja Arttu Aitolehti.


Useimmat meistä syövät karkkia ajoittain, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Makeisia löytyy nykyään joka paikasta, on syntymäpäiviä, häitä, lomamatkoja ja monenlaisia tapahtumia, joissa on makeaa tarjolla. Elokuvateattereissa hyllyt notkuvat erilaisia karkkeja ja niitä on helppo napata mukaan teatterisaliin. Tiedämme, että sokeri ei ole hyväksi terveydelle, mutta maku on vain niin koukuttava eikä tahdonvoima aina ole tarpeeksi vahva. Sokeri vaikuttaa mielialaamme nopeasti emmekä ajatte seurauksia.

Oma suhteeni makeisiin on lähes päivittäistä kieltäytymistä, mutta syön myös makeisia muutaman kerran viikossa. Olen aina pitänyt makeasta ja se kuuluu yhtenä osana elämääni. Liikunta ja terveellinen ruokavalio antaa minulle mahdollisuuden nauttia makeasta myös silloin tällöin. 

Pyhien aikana söin liikaa karkkia ja sain todella tarpeekseni. Päätin kokeilla olla 50 päivää ilman karkkia. Tämä tarkoittaa, etten syönyt makeisia tai makeita välipaloja. Se oli minulle todella vaikeaa viikon ajan. Makean mielihaluja tuli joka päivä ja osa niistä oli hyvin voimakkaita. Sitten tapahtui jotakin kiehtovaa, himo vaimeni hiljalleen ja oli kokonaan poissa viikon päästä aloituksesta.

Vaikka tielleni ilmestyi jatkuvasti huokutuksia, niin minun oli helppo niistä kieltäytyä. Terveellinen perusruoka on paljon ravintorikkaampaa kuin suklaa, makeiset tai muu pikkupurtava ja tämä tieto tuntui hyvältä.

On hassua, miten hyvältä esimerkiksi tumma suklaa maistuu, kun en ole makeaa suuhuni hetkeen laittanut. Uusi kokemukseni on, se maistuu makeammalta se paremmalta kuin jotkut lempimakeiseni.

Viidenkymmenen päivän jälkeen maistoin taas vanhoja herkkuja eivätkä ne maistuneet hyviltä. Ne olivat aivan liian makeita eivätä maistuneet ollenkaan samoilta kuin aikaisemmin. Kaksi päivää myöhemmin, söin taas suklaata ja tällä kertaa se maistui taivaalliselta. Niinpä olin taas samassa oravanpyörässä. Se alkoi terveeseen tapaan, mutta on nyt lipsahtanut uudemman kerran.

Minulle se ei ole suuri ongelma, elämäni on onnekseni tasapainoista, mutta ymmärrän hyvin, että toisille se voi olla todellinen ongelma.

Haluan kuitenkin syödä terveellisesti ja olla roolimalli ympäristölleni. Karkkilakko on enemmän osoitus itselleni, että voin vastustaa mielihalujani. Toivon myös olevani motivaationa niille, jotka tarvitsevat karkkilakkoa elämäänsä.

Karkkilakon plussia:
 

  • Suklaa ja kakut ovat hyvin energiaatiheää ravintoa, ne sisältävät siis paljon kaloreita. On helpompaa laihtua tai ylläpitää painoa, jos niistä pysyä erossa.
  • Tasaisempi ja vakaampi verensokeri koko päivän. Parempi vireystila.
  • Kun pysyt irti sokerista, niin sinun on helpompi pitäytyä terveellisessä ruokavaliossa.
  • On helpompi mennä kauppaan kun tietää olevansa karkkilakossa. Ei ole houkutuksia.
  • Säästät rahaa, joka on aiemmin mennyt makeisiin.
  • Saat onnistumisen kokemuksia. Kieltäytyminen on vaikeaa aluksi, mutta helpottuu parissa viikossa.
  • Saat testattua päättäväisyyttäsi.

Miten tehdä?
 

Vaikeinta on aloittaa. Kun olet päättänyt, niin pidä kiinni suunnitelmasta. On paljon helpompaa, jos todella tahdot tätä -jos et ole motivoitunut, niin siitä tulee vaikeaa tai jopa mahdotonta. Pidä asia omana tietonasi ja keskustele asiasta vain muiden samanhenkisten kanssa. Sinun ei tarvitse todistaa asiaa muille kuin itsellesi.

Muutama hyvä perustelu itsellesi:
 

  • Tämä on tärkeää minulle, haluan tehdä sen.
  • Minulla on myös muita tapoja nauttia elämästä kuin karkit.
  • Tahdon edistää terveyttäni ja se motivoi minua.

Tässä muutama ehdotus miten voit karkkilakon toteuttaa:
 

Vaihtoehto 1:
ei makeisia, suklaata, perunalastuja tai vastaavia.
poikkeus: syntymäpäivät

Vaihtoehto 2:
ei mitään missä paljon sokeria
poikkeus: perunalastut tai pähkinät

Vaihtoehto 3:
ei makeisia tai perunalastuja.
poikkeus: light juomat

Vaihtoehto 4:
ei mitään missä on sokeria tai makeutusaineita
poikkeukset: ei poikkeuksia.

Vaihtoehto 5:
luo omat sääntösi, jotka sopivat juuri sinulle

Kenelle karkkilakko on tarkoitettu?
 

No, se ei sovi niille, jotka ajattelevat ehdotus on typerä.

Se sopii kuitenkin niille, jotka pitävät haasteista ja haluavat tehdä terveellisen valinnan. Ehdottomuus ei ole kaikille pidemmän päälle hyvä ratkaisu, mutta pieninä pätkinä se tuo eloon uusia ulottuvuuksia.

Tsemppiä karkkilakkoon!